De jaarrekening is een overzicht van de financiële situatie van
je bedrijf. Dit jaarlijkse overzicht bestaat uit een balans, een
resultatenrekening, een toelichting op deze onderdelen, het
kasstroomoverzicht en in sommige gevallen een
accountantsverklaring.
Je bent verplicht om de jaarrekening binnen vijf maanden
na afloop van het boekjaar te deponeren bij het Handelsregister van
de Kamer van Koophandel. Eenmanszaken, vennootschappen onder firma
en commanditaire vennootschappen hoeven geen jaarrekening te
deponeren.
Wat moet er in een jaarrekening staan?
Op de website van de Kamer van Koophandel staat vermeld wat er
allemaal precies in de jaarrekeningen moet worden opgenomen. Over
het algemeen geldt: hoe groter je bedrijf, hoe meer onderdelen je
jaarrekening bevat. Zo zijn een uitgebreide toelichting en een
jaarverslag niet verplicht bij kleine ondernemingen, maar wel bij
middelgrote en grote bedrijven. En voor 'kleine' rechtspersonen is
een accountantsverklaring niet verplicht.
Wat kost het opzetten van een jaarrekening?
Een jaarrekening kan en mag je zelf opstellen, mits je 'klein'
genoeg bent, maar je kan het natuurlijk ook uitbesteden. Voor een
eenmanszaak betaal je enkele honderden euro's hiervoor, als BV gaat
het bedrag al snel richting de duizend euro . Bij Azorian B.V.
zitten deze kosten bij de maandkosten in zie hiervoor onze module
prijsindicatie.
Wat heb je aan een jaarrekening?
Los van het feit dat het opstellen en deponeren van een
jaarrekening in veel gevallen dus verplicht is, kan je ook wat
hebben aan dit financiële eindverslag. Het geeft namelijk inzicht
in de financiële situatie van je bedrijf. Door gebruik te maken van
bepaalde ratio's kun je nagaan hoe je bedrijf presteert.
Zo geeft de solvabiliteitsratio bijvoorbeeld aan wat de verhouding
is tussen het eigen en vreemd vermogen. En met behulp van de
balans, die onderdeel is van de jaarrekening, kun je de current
ratio uitrekenen, oftewel of op welke hoogte kortlopende schulden
terugbetaald kunnen worden met de beschikbare bezitting
Jaarverslag: Hoe breng je deze goed?
Als middelgrote of grote onderneming ben je in sommige gevallen
volgens de wet verplicht om een jaarverslag te publiceren. Dat wil
echter niet betekenen dat het ieder jaar weer een verplicht
nummertje moet worden. Het jaarverslag kan namelijk ook goed worden
ingezet als promotiemiddel.
Verwar allereerst een jaarverslag niet met een jaarrekening. In
die laatste, die bestaat uit de balans, de winst-en-verliesrekening
en de toelichting daarop, geef je voornamelijk financiële
informatie over de resultaten die je het afgelopen jaar hebt
geboekt.
In het jaarverslag, waar een jaarrekening deel van uitmaakt, deel
je vooral niet-financiële informatie. Of zoals de wet het zegt,
geeft het jaarverslag 'een getrouw beeld omtrent de toestand op de
balansdatum en de gang van zaken gedurende het boekjaar van de
rechtspersoon'.
Het jaarverslag bevat de waarheid
In het jaarverslag zet je dus bijvoorbeeld je successen, je
doelstellingen, je marketingstrategieën en werkmethoden. Eigenlijk
ben je bezig met verantwoording af te leggen aan klanten en andere
geïnteresseerden. Let er te allen tijde op dat je geen onjuistheden
vertelt in je jaarverslag! Iedereen, van belegger tot leverancier
en van klant tot bankier moet erop kunnen vertrouwen dat de door
jou gepubliceerde cijfers en feiten juist en volledig zijn en een
realistisch beeld geven van hoe je bedrijf ervoor staat. Zorg er
ook altijd voor dat de inhoud van je jaarverslag klopt met de
cijfers en informatie die je in je jaarrekening publiceert.
Het jaarverslag als marketingtool
De laatste jaren is er een trend ontstaan waarin bedrijven het
jaarverslag steeds meer aangrijpen als extra PR-instrument. Wat
vooral populair is is schrijven over de toekomst. Het
vooruitblikken is een verplicht onderdeel van het jaarverslag, maar
je kan dit prima gebruiken om het PR-gehalte op te krikken. Vertel
bijvoorbeeld welke nieuwe activiteiten je denkt te starten het
komende jaar, maar ook welke veranderingen of samenwerkingen op
stapel zijn. Veel lezers van jaarverslagen vinden het hoofdstuk met
daarin de verwachtingen voor de toekomst erg belangrijk, dus
besteed hier voldoende aandacht aan.
Een jaarverslag hoeft geen chronologische opsomming van
uitgevoerde werkzaamheden en activiteiten te zijn. Wel is het van
belang dat je een inhoudelijk verhaal weet te vertellen. Leg een
duidelijke link tussen zaken uit het verleden en plannen voor de
toekomst, onderbouwd door behaalde cijfers en resultaten.
Voor wie schrijf je het jaarverslag?
Er zijn sowieso verschillende soorten jaarverslagen die je kan
schrijven. Een financieel jaarverslag heeft een andere doelgroep
dan bijvoorbeeld een milieujaarverslag. Bedenk altijd goed voor wie
je het jaarverslag schrijft. Pas hier de inhoud, schrijfstijl en
opmaak van je jaarverslag op aan. Wat kan helpen om het jaarverslag
interessant te maken voor de lezer, is door een centraal thema te
kiezen en dat telkens, in zowel woord als beeld, terug te laten
komen. Presenteer de informatie ook niet als één saaie lap tekst,
laat zo nu en dan mensen uit je bedrijf of klanten aan het
woord.
Opmaaktechnisch gezien kun je met een jaarverslag haast alle
kanten op. Je kan het als een simpel zoveel pagina's tellend
document naar buiten brengen, maar je kan er ook voor kiezen om het
als een soort magazine, inclusief interviews, reportages en trivia,
te publiceren. Wat een jaarverslag sowieso beter te behappen maakt
is het gebruik van foto's, grafieken, kadertjes, illustraties en
tabellen.